Speak say tell когда упражнения

Упражнения на тренировку и закрепление ЗУН по теме «Speak,say,tell».
тест по английскому языку (5 класс) по теме

Практика и теория на тему «Speak,say,tell» .

Скачать:

Вложение Размер
speak_say_telltalk.docx 34.23 КБ

Предварительный просмотр:

Глагол to speak не расшифровывает содержания речи. Являясь сказуемым, он не может вводить придаточное предложение. Он имеет следующие значения:
1) ‘обладать способностью говорить’: to speak well/loudly/quickly/etc. 2) ‘выступать на собрании, дискутировать’:. 3) ‘говорить на каком-л. языке’: 4) ‘говорить о чем-л., с кем-л., за/вместо/от имени кого-либо’. При этом глагол употребляется с предлогами:
about ‘о». to ‘с». for ‘за/вместо/от имени’.

Глагол to talk,—имеет оттенок значения ‘непринужденно беседовать, болтать, общаться’.
Часто глаголы to speak и to talk взаимозаменяемы, хотя первый более официален, a второй менее формален:
Фразовый глагол tо talk over означает ‘обсудить’. Фразовый глагол tо talk into — ‘уговорить’.
Слово talk часто выступает как существительное: talk ‘разговор, беседа, толки, болтовня, пересуды’; talks ‘переговоры’.
Глагол to say служит для передачи содержания сообщения. Он и только он употребляется для введения прямой речи любого характера: с восклицаниями, цитатами, советами, просьбами и т.д.
При глаголе to say может быть косвенное дополнение (указывающее собеседника и отвечающее на вопрос дательного падежа: «кому?»), с которым он сочетается посредством предлога to.
Несколько оборотов, присущих только глаголу to say:
that is to say ‘тo есть, иначе говоря, другими словами’
so to say ‘так сказать’
say ‘скажем, к примеру’
I said it to myself. ‘Я сказал это про себя’.
I must say that you are wrong. ‘Должен сказать, что вы неправы’.

Глагол to tell чаще всего означает ‘сообщать (информацию)’ и никогда не вводит прямой речи. Он всегда требует наличия собеседника, какового называет косвенное дополнение без предлога:
He told me that he would do it the next day. ‘Он сказал мне, что он сделает это назавтра’.
Cочетание ‘сказать, что’ всегда переводится как say that, а связка tell that в принципе невозможна.
Итак, выбор глагола определяется тем, что стоит после него: ‘сказать/говорить (кому?)’ — to tell; ‘сказать/говорить (что?)’ /или вообще без дополнения/ — to say.
Кроме того, to tell употребляется в устойчивых словосочетаниях: to tell the truth ‘говорить/сказать правду’; to tell a lie ‘говорить/сказать неправду, лгать’; Time will tell.

Поставьте speak, say, tell вместо пропусков:

1) Can you . me the way to the station, please?

2) He didn’t . a word.

3) She …….. her name was Sue.

4) Let me ………… you something about my hobbies.

5) Forget everything I just .

6) Why didn’t you ………….. him that before?

7) Why didn’t you ………….. that before?

8) They . nothing to me.

9) You don’t need to . us that.

10) What did Eric …………… when he saw the new bike?

Поставьте speak, say, tell вместо пропусков:

1 They ____________ on the news that everyone survived.

2 Come on. _____________ me everything.

3 You know what they ______________ about Bankok, don’t you?

4 Mummy! The teacher _____________ a rude word in class today.

5 I hate the way she keeps _____________ me what to do.

6 Richie _____________ the same thing over and over again.

7 What did you _____________ to him?

8 What did you ______________ him?

9 He gave me his email address but he wouldn’t _____________ what his phone number was.

10 He wouldn’t ____________ me his phone number.

11 I thought she was my friend until I found out she’d ____________ all my secrets to everyone.

12 They _____________ that John’s really mean with money.

13 He _____________ me I wasn’t invited to the wedding.

14 She ______________ me all about her holiday in Sicily.

15 I couldn’t understand a word of what he was trying to _____________ to me.

16 He _____________ me this funny story about what happened to him on holiday.

17 He wouldn’t _____________ what the problem was.

Поставьте speak, say, tell вместо пропусков:

1. Ann . good bye to me and left.
2. . us about your holiday. Did you have a nice time ?
3. Don’t just stand there ! . something !
4. I wonder where Sarah is. She . she would be here at 10 o’clock.
5. Bill was taking a long time to get ready, so I . him to hurry up.
6. Gary couldn’t help me. He . me to ask Caroline.
7. Did she . you what happened?
8. No, she didn’t . anything to me.
9. Ron . me that he was bored with his job.
10. The doctor …………… that I should rest for at least a week.

1. Laura . her friends that she was going to have a party on Saturday.

2. The teacher ……………… the class to open the books.

3. Bob and Carol . they had already had dinner.

4. My friends ……………….. me to have a good time on my holiday.

5. My father . I was doing very well at school.

6. Her parents . Susan that she had forgotten her bag.

7. Lisa . she was happy with the presents we gave her.

8. I ………………… my dog to sit.

9. They ………………. they loved the Swiss Alps.

10. We . John that this time it was his turn to clean up.

11. Did I ………………. my brother was arriving at 5?

12. Our neighbours ……………… they were moving away at the end of the month.

13. The children ………………. Ellen was the student of the year.

14. The children . Sarah that she was the student of the year.

15. The children ……………… to Anna that she was the student of the year.

16. We …………… . to our parents that we didn’t want to go.

17. We …………. our parents that we didn’t want to go.

18. Carol ……………… she was angry with us.

19. Carol . us she was angry.

Fill in the gaps by using the verbs “to say”, “to speak”, “to talk” or “to tell”. Sometimes there is more than one possibility!

a. As I ________ you yesterday, I like sports very much.

b. Some Americans ________ very fast.

c. Our teacher ________ us about Valentine´s Day.

d. I would like to ________ ( you, something).

e. My brother loves to ________ politics.

f. She didn´t ________ a word all evening.

g. “Believe him, he ________ the truth!”

h. She is so lovely, she always ________ kind words when I´m sad.

i. “Would you please ________ her that I don´t want to see her anymore!”

j. “Why should I stop seeing her?” “Because I ________ so!”

k. “Is it really true that Sue is pregnant?” “So she ________ . ________ it were true, what then?”

l. Yesterday he ________ against salary cuts again.

m. “I would say…” “Don´t ________ until you are ________ to.”

n. Ships ________ to each other by radio.

o. “I love you more than words can ________ .”

p. “How did he react?” “His expression ________ it all.”

q. The telephone rings: “Mr Smith ________ .”

r. “I won´t ________ anything at all.” “We have ways of making you ________”

s. “I hate him” He always ________ down to me as if I were his slave!”

t. “Has anything happened during last week?” “Nothing to ________ of.”

They look so alike it’s difficult to _____ the difference between them.

First think then _____.

Come on, _____ your mind. I want your honest opinion.

Someone _____, ‘Let’s go!’

It’s a surprise, so don’t _____ a word.

They _____ there had been a mistake.

He’s such a chatterbox! He _____ non-stop.

They _____ a funny story about their trip.

She’s terribly bossy. She loves _____ people what to do.

We _____ in German at first, then English.

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Упражнения для тренировки памяти

Данный материал предназначен для тренировки памяти, увеличения ее объема, способности к непосредственному запоминанию.

We Must Pack Our Backpacks (упражнения для тренировки лексики по теме «Мы идём в поход» для учащихся 7 класса-второй год обучения)

Упражнения(вставь пропущенные буквы, кроссворд) на тренировку лексики по теме «We Must Pack Our Backpacks» (УМК Кауфман 7 класс).

Heмецкий алфавит. Упражнения для тренировки.

В данной работе даны упражнения для запоминания алфавита. Работа с буквами и словами поможет младшим школьникам быстрее работать со словарём и поможет им запомнить его.

Упражнения для тренировки употребления лексики и грамматики

Комплекс упражнений на тренировку учащихся в употреблении различных грамматических структур (времен, артикля. т.д.) и лексического материала.

Упражнение для тренировки коссвенной речи

Упражнения на замену прямой речи на коссвенную речь.

«Упражнения для тренировки голосо-речевого аппарата»

В обыденной жизни голосовой аппарат довольно легко справляется с нагрузкой. Но когда приходится говорить перед публикой, говорить активно, убеждая десятки людей, и длительное время, то бытовых навыков.

комплекс упражнений круговой тренировки для развития силы

материал содержит комплекс упражнений круговой тренировки для развития силы с методическими рекомендациями.

Источник

Say VS Tell, Speak VS Talk. Разница в употреблении. Упражнения

В этом уроке мы разберем глаголы Say VS Tell, Speak VS Talk, которые часто путают. Эти очень распространенные глаголы имеют похожий перевод: говорить, сказать, рассказать. Изучите разницу в употреблении глаголов: Say, Tell, Speak, Talk и выполните упражнения. Ответы даны в конце урока.

Разница в употреблении глаголов: Say, Tell, Speak, Talk

Содержание:

1. Глаголы Say VS Tell

to say smth to tell smb

сказать ЧТО-ТО — сказать КОМУ-ТО

  • She says that she doesn’t like Maths. – Она говорит, что не любит математику.
  • She told me that she didn’t like Maths. – Она сказала мне, что не любит математику.

Запомните распространенные выражения с глаголом SAY:

  1. to say that… — сказать что (далее следует придаточное предложение)
  2. to say something – сказать что-то
  3. to say a word (a few words) – сказать слово (несколько слов)
  4. to say hello — поздороваться
  5. to say good bye — попрощаться
  6. to say sorry – извиниться

Запомните выражения- исключения с глаголом TELL:

  1. tell a story — рассказать историю
  2. tell a lie — говорить неправду
  3. tell a secret — рассказать секрет
  4. tell a joke — пошутить
  5. tell the truth — говорить правду
  6. tell the difference — различать
  7. tell the way — указать дорогу
  8. tell one from another — отличить одно от другого
  9. tell one’s fortune — предсказать судьбу

ПРИМЕЧАНИЕ. Иногда можно увидеть выражение say to smb. Оно редко используется, так как грамматически say to smb = tell smb.

2. Глаголы Speak VS Talk

  • The child is beginning to speak. — Ребенок начинает говорить.
  • Stop talking at the lesson. — Перестаньте разговаривать на уроке.
  • The teacher talked about a new book. — Учитель говорил о новой книге.

Запомните распространенные выражения-исключения с глаголом speak:

  1. speak fast – говорить быстро
  2. to speak a foreign language (English) — говорить на иностранном языке (английском)
  3. to speak in a loud voice/ loudly — говорить громким голосом (громко)
  4. to speak to/with smb (о серьезном разговоре) — говорить с кем-то
  5. talk to/ with somebody – говорить с кем-то
  • Нельзя сказать He said about his trip to America.
  • Можно сказать He told us about his trip to America.
  • Если неизвестно к кому обращается говорящий, то He talked about his trip to America.

3. Глаголы Say, Tell, Speak, Talk. Упражнения (для начинающих)

Упражнение 1. Вставьте глагол say или tell.

1. She wants to…………………….something.
2. She wants to…………………….you about it.
3. Let me…………………….you something interesting.
4. You must…………………….everything you know.
5. They didn’t…………………….anything.
6. They didn’t…………………….her anything.
7. You never…………………….me anything.
8. What did you…………………….?
9. What did you…………………….him?
10. He didn’t…………………….a word.

Упражнение 2. Вставьте глагол said или told.

1. I………………nothing at all.
2. I………………them nothing.
3. Who………………it right?
4. Who………………him the news?
5. He………………it was a mistake.
6. And then she………………something strange.
7. The teacher………………us to bring the textbooks.
8. The teacher………………that we must bring the textbooks.

Упражнение 3. Вставьте глагол say или tell в выражения и переведите их:

  1. ____a few words
  2. ____a joke
  3. ____a lie
  4. ____a secret
  5. ____a story
  6. ____good bye
  7. ____good morning
  8. ____one from another
  9. ____one’s fortune
  10. ____something
  11. ____sorry
  12. ____ the difference
  13. ____ the future
  14. ____ the time
  15. ____ the truth
  16. ____ the way

Упражнение 4. Вставьте в предложения формы глаголов say или tell.

  1. Let me _____ you a true story.
  2. Everything I_____ about her was true.
  3. I couldn’t _____ the difference between the twins.
  4. The boy was so scared that he was not able ____ his name.
  5. Ted came in, _____ good morning but nobody answered.
  6. The boy _____ something in English.
  7. I don’t think she will _____ a lie.
  8. I want you to listen to me and do what I_____ you to do.
  9. I would like_____ a few words about our team.

Test 5. Say VS Tell VS Talk VS Speak

  1. What did you……? (say, tell, said, told)
  2. Could you ………..your name, please? (say me, tell me, tell to me)
  3. I’m afraid I don’t know what ……(to tell, to talk, to say, to speak)
  4. Sorry, what did he ….. you? (say, tell, talk, to speak)
  5. Who ….. at the meeting yesterday? (talked, told, said, spoke)
  6. Will you stop………and listen to me, please? (saying, telling, talking, speaking)
  7. What was the matter with John? He was……..all day long! (speaking, telling, saying, talking)

Test 6. Speak / Talk / Tell / Say / Discuss

1. Please, … more clearly. I can’t understand you.
A) speak
B) talk
C) say

2. What were you …. about when he came into the room?
A) discussing
B) talking
C) telling

3. I’d like to …… my holiday plans with my parents.
A) ask
B) say
C) discuss

4. Let’s forget everything I ever …
A) told
B) spoke
C) said

5. Sally was … to wait for the top manager in the reception.
A) asked
B) spoken
C) talked

6. If you … me the truth, I’ll try to help you.
A) say to
B) tell
C) ask

7. Could you … me the time please?
A) ask
B) say to
C) tell

8. Do you expect to … English well after ten les­sons?
A) speak
B) talk
C) say

9. He … me that he was going to leave.
A) said
B) asked
C) told

10. «How is Frank?» he …
A) asked
B) said
C) told

ОТВЕТЫ

Здравствуйте! Для получения доступа к ответам необходимо оформить подписку. Ссылка в боковом меню — ОТВЕТЫ.

Источник

Читайте также:  Упражнения на итальянском essere
Поделиться с друзьями
Упражнения в нажей жизни